Hoe begin jij je ochtend? En hoe breng jij die eerste uren door?

Gepubliceerd op 1 september 2018 10:06

Hoe begin jij je ochtend? En hoe breng jij die eerste uren door?

Aangetoond is, dat dat de toon bepaalt voor de rest van je dag.

Wouw, zo had ik er nog nooit naar gekeken. Dus niet de ene dag wel ontbijten en dan douchen of eerst even de krant. Soms even mediteren of hardlopen en de andere dag eerst de social media doorlopen. Nee, een echte ochtendroutine is één van de belangrijkste elementen voor een productieve dag. De meeste productiviteitsdeskundigen raden een ochtendroutine aan; het is niet zozeer dat je routine A, B of C moet omvatten, maar alleen dat je een consistente routine hebt.

Door je dag te beginnen met een routine, veranker je jezelf, concentreer je jezelf en geef je jezelf energie voor de dag die voor je ligt. Volgens Claire Diaz Ortiz, de auteur van Design Your Day en een productiviteitsexpert, moet je een regelmatige ochtendroutine onder de knie krijgen om het hoogste niveau van productiviteit te bereiken.

Je kunt dus jezelf helpen om zo productief mogelijk te zijn door je ideale ochtend te creëren.

Wat ook blijkt is dat ieders "idealen" verschillend zijn. Het gaat hier absoluut niet om een overeenkomst die voor iedereen hetzelfde is. Ja, er zijn een aantal belangrijke elementen, gemeenschappelijke noemers en patronen om jouw routine effectief te helpen zijn, maar geen routine is hetzelfde. Hier zijn een paar dingen om te onthouden bij het knutselen van jouw ochtendroutine:

OP JOUW BESTE MOMENT WAKKER WORDEN.

Niet alle mensen zijn vroege vogels. Niet iedereen is een langslaper! Je hebt ochtend mensen en avondmensen. Aldus Discover Magazine is slechts 10% een vroege vogel en 20% moet juist niets hebben van dat vroege gebeuren. De rest zit daar tussen in! Indien mogelijk pas je de tijd dat je opstaat aan wat bij jou past. Een 9 tot 5 business kan heel saai worden voor die mensen die hun ogen al om 6 uur wijd open hebben. Andersom kan de sportschool voor het werk aan voor de avondmens een ramp zijn en alleen leiden tot burn-out.          Voor een productieve dag, zorg je ervoor dat je genoeg slaap krijgt en wakker wordt wanneer je daarvoor klaar bent. De meeste mensen hebben echter echt genoeg aan een maximale nacht van 7 uur goede slaap.

BEREID ’S AVONDS DE VOLGENDE DAG VOOR.

Soms kun je ’s morgens het gevoel hebben dat je onder tijdsdruk staat, je moet opschieten terwijl je nog niet echt wakker bent. Die simpele beslissing, lijkt nu wel heel erg moeilijk (wat moet ik aantrekken, neem ik lunch mee etc. etc.) Vermijd de stress door ’s avonds deze beslissingen te nemen in plaats van ’s morgens vroeg. Denk voor het einde van de dag na over de volgende dag en wat die zal brengen en hoe je je erop kunt voorbereiden.

Een mooi voorbeeld is Kenneth Chenault, de CEO van American Express. Hij bereidt zich voor op de volgende dag door drie dingen uit te schrijven die hij de volgende dag wil doen. Hierdoor hoeft hij op de dag zelf geen grote of kleine beslissingen te nemen en kan hij in het momentum van de dag in zijn energie blijven. Eigenlijk elimineert hij een aantal besluitvormingen (klein of groot) in de ochtend zodat hij meer tijd en inspanning kan leveren bij wat hij moet bereiken. Hierdoor is zijn dag veel productiever. Of het nu gaat om het kiezen van je outfit, het plannen van je lunch, of het beslissen welke projecten aan te pakken, het is fijn om die beslissingen al de avond ervoor te nemen.

 

START JE DAG MET EEN MOMENT VOOR JE ZELF.

’s Morgens starten met iets waar jij blij van wordt. Of het nu gaat om lezen, schrijven, yoga, bewegen, mediteren of wat dan ook. Een moment voor jezelf nemen. Het eerste ding in de ochtend wat een goed gevoel geeft zal je helpen bij je te concentreren en jezelf te aarden. Hierdoor ben je mentaal voorbereid op de nieuwe dag. Doordat dit een routine is en je er een goed gevoel door krijgt is dit ook het moment om na te denken over hoe jouw To-Do-lijst eruit ziet en welke prioriteit je waar aan gaat geven. Op deze manier start je je dag met minder stress, meer focus en ontspannen.

Zo zie je dat een ochtend routine, hoe klein ook je elke ochtend weer kan helpen bij alle grote dingen door de dag heen. Geen verspilde tijd aan jezelf maar, een verhoging van jou productiviteit.
Hoe start jij je dag? Wat is jouw ochtendroutine?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.