Een goede aanpak voor een succesvol nieuw jaar.

Gepubliceerd op 10 januari 2020 om 16:59

Nieuwjaar – Voornemens – Happiness
Zo begint 2019 en zo is het ook alweer voorbij. Voor velen van ons is het dé tijd voor goede voornemens. Maar voordat je je pen op papier zet, dat nieuwe fitnesslidmaatschap afsluit, of je kast gaat reorganiseren, zijn hier enkele tips die je helpen om die voornemens ook echt tot een succes te maken en een gelukkiger, gezonder 2020 te hebben.


CONCENTREER JE OP JE VOORUITGANG EN NIET ALLEEN OP JE EINDDOEL.
Eén van de kritieke missers die mensen maken bij het instellen van de voornemens voor het nieuwe jaar is het focussen op de eindresultaten in plaats van op het proces. Als dat gebeurt, kan een eerste hobbel in de weg - de gemiste training in de sportschool of dat glaasje wijn bij de Nieuwjaar receptie - ons ertoe brengen onze 2020-voornemens helemaal te laten varen. Concentreer je in plaats daarvan op de baby stapjes en de vooruitgang die je maakt. Dit legt je focus op de reden waarom je de doelstelling in de eerste plaats hebt bepaald en beloont een geleidelijke verandering in plaats van het bestraffen van mislukkingen.


RICHT JE OP JE ONDERLIGGENDE MOTIVATIES.
Als het gaat om echt, langdurig gezondheid en geluk, leiden intrinsieke motivaties tot blijvende resultaten. Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit jezelf komt. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat het je van buitenaf wordt opgelegd. Ze zijn het ultieme ‘waarom’ achter wat je doet. Om je kinderen ooit te zien trouwen, om de cyclus van armoede te doorbreken, om een sterkere relatie met je partner op te bouwen - dit zijn allemaal intrinsieke motivatoren. Ze kunnen ongelofelijk inspirerend zijn en je de kracht geven om obstakels te overwinnen. 20 pond verliezen, eindelijk dat six pack krijgen, of die auto kopen die je altijd al wilde zijn extrinsieke motivatoren. Als je verandering gebaseerd wordt op externe factoren, wordt het makkelijker om terug te vallen op oude gewoontes.


MEER AANWEZIG ZIJN.
Elk jaar lijkt het alsof er meer is om ons af te leiden. Meer apps, meldingen, verantwoordelijkheden, videospelletjes Social Media en een Netflix-wachtrij die nooit korter wordt.
Vier het nieuwe jaar door de beslissing te nemen om meer aanwezig te zijn - meer bewust van je omgeving te genieten, dagelijkse momenten en de relaties met vrienden en familie in je leven. Een dagelijkse mindfulness-oefening zou kunnen helpen. Of in plaats van je reistijd te vullen met één of andere podcast, breng je meer tijd door met het concentreren op je ademhaling of je omgeving. Zelfs het besluit om je telefoon een uurtje in een andere kamer te laten liggen om je te concentreren op het volledig aanwezig zijn, kan helpen om meer waarde toe te voegen aan die momenten van je leven.


WEES GEMAKKELIJKER VOOR JEZELF.
De innerlijke criticus slaapt niet. Die neemt niet eens een dag vrij. En dat is slecht nieuws voor iedereen die zijn leven wil veranderen. Het is moeilijk als er een constante stem van negativiteit is, die zo snel kritiek geeft dat hij altijd rondhangt. Maak er je voornemen van om jezelf wat ruimte te geven. Sta jezelf toe om te genieten van sommige dingen in het leven die je verwaarloosd hebt. En geef jezelf de ruimte om fouten te maken.
We zijn tenslotte allemaal mensen. Hoe meer je de innerlijke criticus het zwijgen kunt opleggen, hoe meer ruimte je hebt om te groeien.


VIND DAGELIJKS INSPIRATIE.
Creativiteit en productiviteit gedijen op inspiratie, maar als we te veel vastlopen in de dagelijkse drukte van het leven, lijkt het alsof inspiratie het eerste is wat we eruit schrappen. Overweeg om inspiratie een dagelijks onderdeel van je routine te maken dit nieuwe jaar. Gelukkig kun je overal inspiratie vinden - zelfs in huis. Maak een vision bord voor je leven, ga schrijven of loop zelfs door je buurt om je te helpen geïnspireerd te raken en connecties te maken waarvan je het bestaan niet wist.


WORD EEN WAARNEMER VAN JE EIGEN LEVEN.
In plaats van gewoontes in een vacuüm te zetten, besluit je om je leven van dichtbij te bekijken om er zeker van te zijn dat die doelen in de pas lopen met wat je werkelijk gelukkig maakt. Vaak hebben we het gevoel dat de veranderingen die we zouden moeten maken niet noodzakelijkerwijs de veranderingen zijn die we echt nodig hebben. Begin met het onderzoeken van de verschillende gebieden van je leven - werk, relaties, spiritualiteit, etc. - en kijk daarna naar de kleine veranderingen die je kunt maken en die de grootste impact zouden hebben.
Als je je voorbereid op het aanpakken van 2020, zijn de beste voornemens die je kunt maken voor het nieuwe jaar, om het met veel aandacht en precies te doen. Doelen zijn geweldig, begrijp me niet verkeerd, maar blijvend geluk en gezondheid ontstaan als we wat dieper ademhalen en ons leven intens verbeteren, precies daar waar het het meest van belang is.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.